dimarts, 6 de novembre del 2018

1a avaluacio

L'accentuació

Resultado de imagen de accentuacio

Exercici 1. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules agudes que tens a continuació: 

jardí, país, cançó, camió, allí, aquí, arrós, peró, cantes, aixó, gairebé, pogués, pagés, després, carretó, cafè, només, faré, faràn, Ramón, passeges, segón, exclòs, atén, irlandés, rodò, compraràs, palau, cigró, intern, puré, germà, nerviós, algú, congrés, platanér, autobús, nove, perquè, excursió, espòs, màquina, suplica.

Exercici 2. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules planes que tens a continuació:

pomes, portèssim, prèstec, prèssec, barraca, públic, orígen, fenòmens, cèrvol, tinguèrem, economia, tinguereu, núvol, policia, telèfon, mòbil, compressiu, estòmac, còrrer, sòlid, caràcter, càstig, àngel, obríssiu, recòrrer, crixer, nèixer, èrem, èreu, il·lògic, plàstic, dèbil, temer, fotògraf, fotografía, diguèssiu, diguèssin, suplíca, màquina.

Exercici 3. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules esdrúixoles que tens a continuació: 

esglèsia, ciència, història, víctima, glòria, victòria, intendència, estàtua, fòrmula, família, infància, pòlvora, quilòmetre, indústria, colònia, solitària, ànima, memòries, gàbia, misèria, independència, matèria, tombola, influència, galàxia, farmàcia, Eulàlia, assitència, màquina, súplica.

 Exercici 4. Completa els espais en blanc amb un dels mots que et donem.

ES diu que demà vindran. No ÉS el que em pensava.
Si trobes la meva BÒTA, omple-me-la de vi. La sola de la BOTA se m’ha foradat.
Posa-me-n’hi un pèl MÉS. El MES entrant començarà les vacances.
Quan vaig arribar al molí, ja havien MÒLT la meitat del gra. Van cridar MOLT ,però no va passar res.
Un dia em presentarà els seus NETS Fes el favor de deixar els vasos més NÈTS.
El preu del SÒL  preocupa la gent. Em vaig trobar molt SOL
A quina hora preneu el TE? TÈ, i no me’n tornis a demanar més.
No US entendré mai: no dèieu que us n’anàveu? Quin ÚS vols fer d’aquesta informació?
Si han dit que ja VÈNEN , esperem-los. m’han assegurat que cada dia ho VENEN tot.
No tots els BENS del ramat pertanyen al mateix amo. Tothom diu que posseeix molt BÉNS immobles.
Els DEUS mil pessetes del dinar d’ahir. Els romans adoraven diversos DÉUS
Si avui et porten les pastilles, demà els les DONES M’han dit que les DÒNES són al cinema.
Veure aquesta pel·lícula em a venir SON Si SÒN les nenes, crida-les.
Les gallines, a les vuit, van a JÒC Sense vosaltres no podem començar el JOC B
Se sentien uns MÈUS esgarrifosos. Ahir em vaig deixar els MEUS apunts.
Li agradaria canviar el MÓN No heu pas vist MON germà?
No pot treballar perquè té desgast d’ÒSOS Han canviat la gàbia dels OSOS del parc.
Van untar les rodes del .......... cotxe amb ..........

Exercici 5. Fixa’t ara en les paraules d’una sola síl·laba i accentua les que han de dur accent. 

1. Aquest mes farem vacances i tindrem més temps per llegir. 2. T’he fet una tassa de cafè, perque se que el tè no t’agrada. 3. Avui no fà gens de sòl. 4. Us van deixar la casa ben neta i arreglada. 5. Al mercat vènen mores. 6. L’avi dona un pastís al nèt. 7. Venen cada dia a les quatre. 8. En aquest món tot són problemes. 9. No sé qui soc ni que vull. 10. Lòs te el pél llarg. 11. Es un joc molt divertit. 12. Que feu ara? 13. Com més estudia més sap.

Exercici 6. Fes el mateix que en l’exercici anterior.

1. La dòna d’en Jaume dona fruits als nèts. 2. El director es fòra. 3. Vosaltres feu més feina que ells. 4. Digueu-li que no es queixi, que això no es veritat. 5. Mon pare va fer la volta al món. 6. Que às aqui tan sòl. 7. Tu sempre vens sòl i vens tot el genere. 8. Ells són els unics que no tenen son. 9. Es un pèl dificil. 10. Té molta vergonya.

Exercici 7. Accentua els monosíl·labs es / son quan calgui.

1. En Robert és molt espavilat. Ja ho era de petit. 2. No sé que es pensa, però no es poden anar dient aquestes mentides. 3. Es considera una bona persona, perquè es molt simpàtica. 4. Aquells nois es diuen Joan i Albert i són molt trempats. 5. Cal guardar la fruita a la nevera perquè si no es podreix. 6. Aquests nens són una colla de mandrosos, sempre tenen gana i son. 7. La Maria ja es grana: ara ja és pentina i es renta la cara tota sola. 8. No sé com es pot haver imaginat una cosa així. Es molt recargolat. 9. En aquell restaurant es menja molt bé, tenen un menú molt variat. 10. Comprar aquesta casa es una bona oportunitat. Si no ho fem, es pot apujar el preu.

Exercici 8. Accentua els mots que calgui dels següents textos.

1. Quan el capita dels soldats va tornar al palau a explicar altra vegada el que els havia passat, el rei es posa fet una furia i va fer tancar a la preso tota tropa que havia fet guardia. L’endema va esser el rei  mateix el qui va vetllar el difunt a l’esglesia. 2. Quan Frank J. Watson, corresponsal de l’Exercit de l’Aire dels Estats Units, desembarca al Japo a finals de l’any 1945, no podia sospitar que la missió que el duia en aquest pais li permetria reveure, despres de llargs anys i en circumstancies penoses, el seu amic camarada d’universitat, Sikamura. Els dos homes s’havien conegut a Filadelfia, on acabaven llurs estudis, l’any 1937, i per bé que fossin de nacionalitat i raça diferents havien experimentat alhora l’un per l’altre una amistat franca i solida.
 Exercici 9. A cada un dels titulars de diaris següents hi ha almenys dues paraules que han de dur accent. 

1. La crisi econòmica afectà el camping. 2. Pregó popular contra l’austeritat, imaginació 3. La nit del correfoc, el centre hospitalari tindrà un servei d’urgència d’oftalmologia 4. Aquest hivern es podrà anar al poble per un camí asfaltat. 5. Nova polèmica en la sanitat britanica. 6. Gran violència en un temporal a Asturies. 7. Solsona esdevè plató de cinema uns quants dies. 8. L’illa de la fàbrica nova, un espai pendent de solució. 9. El servei d’informació de bloc obrira les portes la setmana vinent amb una nova fesomia. 10. Conservatori i arts i oficis obren un periode d’inscripció.

Exercici 10. Posa els accents que falten.

Vaig tenir la precaució de posar al dessota les materies mes inflamables i, en pocs moments, tot crema a flama viva. Per evitar sospites, vaig esser dels primers a fer soroll. Com us podeu imaginar, tot el campament queda sorprés i esbalaït, i la conclusió general fou que els guardies havien estat subornats i que havien fet falta set o vuit regiments de la fortalesa per a aquella completa destrucció de llur artilleria.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada